Volgende week vertrek ik voor 1,5 week naar Beijing! Voor twee onderwijsvakbladen zal ik enkele artikelen schrijven over het (Nederlandse en internationale) onderwijs in Beijing, vanuit verschillende invalshoeken. Ik heb een soort van ‘schrijfplan’ opgesteld, maar je weet natuurlijk nooit precies welke verrassingen je tegenkomt: in China is alles mogelijk … Hou deze blog de komende weken in de gaten: om de paar dagen publiceer ik een blog over mijn belevenissen.
Voor degenen die het interessant vinden: mijn programma ziet er grofweg als volgt uit.
Schoolbezoek
Het begint met een bezoek aan de Nederlandse school in Beijing, een school voor primair en voortgezet onderwijs, die zich vooral richt op de taal. Op deze school werken ze in kleine groepen van maximaal tien leerlingen. Er kan dus heel goed gedifferentieerd lesgegeven worden. Ik ben heel benieuwd hoe die differentiatie eruitziet, wat het effect is op leeropbrengsten, wat het doet met de prestatiedruk op jongeren en de werkdruk van docenten. En wat het Nederlandse onderwijs kan leren van deze manier.
En hoe zit het met de belevingswereld van de leerlingen? Lopen ze tegen dezelfde dingen aan als Nederlandse jongeren of gaat dat heel anders? Leren de studenten op school ook over de Chinese cultuur? Of zijn ze vooral bezig met Nederland?
Onderwijscongres
Verder staat er een driedaags internationaal onderwijscongres op het programma, waarvan het thema is: afstandsonderwijs.
Afstandsonderwijs is vooral gebruikelijk in dunbevolkte gebieden: scholen zijn te klein of leerlingen moeten te lange afstanden afleggen.
Op een internationaal congres wordt dit wellicht ‘groter’ benaderd. Ik hoop een antwoord te kunnen geven op vragen als: Wat kan onderwijs op afstand betekenen voor het globale onderwijs? Biedt het mensen in arme landen bijvoorbeeld meer mogelijkheden om uit de armoede te komen? Zijn er al voorbeelden van succesvol afstandsleren op globaal niveau? Ook een interessante: wat voor invloed heeft afstandsleren op het menselijk contact? Welke invloed heeft het op het leerproces van de student dat er bijna geen contact is met docent en medestudenten?
Nuffic
Verder ga ik nog praten met de directeur van de Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs, van primair en voortgezet onderwijs tot beroepsgericht en hoger onderwijs en onderzoek. Een van de belangrijkste ambities van deze organisatie is het zich inzetten voor de ontwikkeling van leerlingen en studenten en voor de groei van docenten, professionals en organisaties. Hoe die inzet voor ontwikkeling zich vertaalt in de praktijk, is dan ook het hoofdthema van dit gesprek.
Docenten
Last but not least ga ik koffiedrinken met een Nederlandse docente Engels die op een tweetalige school werkt. Ook tijdens het eerder genoemde schoolbezoek verwacht ik Nederlandse leraren te spreken. Het meest benieuwd ben ik naar de persoonlijke verhalen achter de persoon: hoe ben je als docent Nederlands op een school in Beijing terechtgekomen?
Algemeen
Overige vragen waarop ik een antwoord probeer te krijgen zijn:
– Professionalisering docenten, hoe gaat dat in Beijing?
– Hoe zit het met de invloed van sociale media hier, vergelijkbaar met Nederland?
– Beroepen van de toekomst: 21st century skills, hoe speelt men er hier op in?
– Welke succesvolle werkvormen worden er gebruikt?
– Hoe motiveer je passieve leerlingen?
– Enzovoort.
Mocht je nog suggesties of vragen voor mij hebben, geef het dan door. Ik zoek het graag voor je uit.
Vrije tijd
Natuurlijk heb ik ook nog wat vrije tijd die ik ga doorbrengen met het bijpraten met goede kennissen, bijzondere plaatsen bezoeken – zoals de Tempel van de Hemel, de Verboden Stad, de hutongs en Het Zomerpaleis, door de stad fietsen en natuurlijk pekingeend eten. Ik heb er zin in en zal jullie de komende weken op de hoogte houden!
Geef een reactie